YAMAHA MONTAGE 6/7/8
Posted on: 24/06/2021, by : adminÎntotdeauna ne-am intrebat de unde vin denumirile diferitelor sintetizatoare… În cazul de față răspunsul este cât se poate de simplu deoarece Yamaha Montage înglobează mai multe modalități de sinteză a sunetului:
- În primul rând avem 5 GB de preseturi AWM 2 (Advanced Wave Memory) în format linear de 16 biti ceea ce conferă sunete de o foarte bună calitate începând cu piane, piane electrice, orgi, până la paduri și sunete de sintetizatare – leaduri, bași etc…
- În al doilea rând avem un motor de sinteză FM cunoscut încă din anii 80 de la sintetizatoarele Yamaha seria DX doar că ceea ce oferă Montage este o sinteză FM mai avansată, denumită FM-X, despre care vom vorbi mai jos.
- mai este posibilă încărcarea a unor sampleuri proprii, ale utilzatorului, în format *.wav la 44,1 kHz sau 48 kHz.
Montage este capabil să combine cele două lumi oferind sunete care folosesc în același timp atât sinteza AWM2 cât și FM-X.
În afară de motoarele de sinteză Montage oferă un pachet întreg de efecte de o foarte bună calitate, începând de la reverburi, delayuri până la Beat Repeat, Bit Crusher, Compresoare etc…
Montage prin Motion Control System poate aplica pe sunetele sale schimbări dramatice, ritmice și multidimensionale în timp real prin Envelope follower, un Super knob și un Motion Sequencer.
Montage este produs în trei variante, cu 61 de clape sau 76 de clape de sintetizator cu velocitate și aftertouch, respectiv cu 88 clape de pian cu ciocănele.
Aspectul
La o primă privire, Montage, prin aspect, nu diferă foarte mult de la aspectul workstationurilor de care ne-am obișnuit începând din anii 90 cum ar fi Kurzweil K2600/2600/2700, Forte, PC3, PC4, Yamaha SY 77, Motif series, sau Korg Oasys, Kronos sau Roland Fantom – până în zilele noastre.
De ce? Ce este comun între workstationurile enumerate mai sus?
În primul rând se observă că în partea stângă a acestora se regăsesc 8-9 slidere și butoane, în mijloc un ecran relativ mare, mai spre dreapta un encoder mare, apoi în partea dreaptă vedem butoane cu diferite funcții. Această organizare are în principal o funcție ergonomică, atunci când se cântă de ex. la un sunet de orgă, cu mâna stângă se acționează switchul pentru efectul rotary sau se acționează drawbarurile pentru a modifica sunetul sau a dinamiza interpretarea. Sliderele din partea stângă a Montage oferă mult mai mult de atât.
Diferența esențială observată la Montage o dă faptul că aceste slidere și butoane sunt dedicate modificiării imediate a sunetelor în funcție de caracterul acestora. Cu acestea se poate acționa filtrul (cut off și resonance) respectiv generatoarele de înfășurătoare ADSR etc.
Deoarece un sunet este format dintr-o combinație de mai multe elemente de sunete, cu ajutorul sliderelor se poate ajusta imediat volumul acestor elemente de sunet în mod individual. De exemplu un sunet de pian este format din mai multe eșantioane (sample) facute de pe un pian, eșantioane care pot include și diferite zgomote produse de acționarea pedalei la pian, de ciocănele etc, care pot fi incluse în patchul final de pian rezultând un ton ultra realistic. Cu aceste slidere de ex. poate fi modificat sau scos zgomotul pedalei sau al ciocănelelor. Sau orice altceva ce compune sunetul.
Montage are un ribbon controller, modwheel, pitch band, pedală (nu este inclusă) și un așa zis Super knob care poate fi setat astfel încât să modifice printr-o singură mișcare mai mulți parametri ale sunetului sau să transforme un sunet în altul prin funcția morph. Treaba bună este ca acest buton poate fi configurat.
Sliderele și butoanele au câte un set de leduri care se aprind în funcție de poziția acestora oferind in feed back imediat asupra setării. Asemenea funcții ajutătoare se regăsesc de obicei la instrumente vârfuri de gamă. Nici nu este de mirare deoarece Montage este cel mai complex sintetizator creat de Yamaha.
Partea centrală din Montage este ocupat de un touch screen color relativ mare, cu ajutorul căruia vă puteți scufunda în abisul sintetizatorului, atât în crearea sunetului cât și în diferitele setări pentru diferite interpretări.
Ecranul oferă cele mai multe informații și astfel totul este la o atingere de deget – la propriu – Am avut impresia că lucrez la un Ipad. Partea negativă este că răspunsul la atingeri pare putin întârziat. Ecranul are o latență sesizabilă, dar ….. de ce atâta grabă 🙂
Am scris prea mult până,acum și nu am pomenit de cel mai important aspect al unui instrument muzical: SUNETUL.
Deci sunetul produs de Montage este absolut magnific! Pianele sunt fantastice. Patchurile derivate din sunetele de pian (piane + paduri), de asemenea sunt foarte bune. Există o serie de performanceuri dinamice, care combină paduri, leaduri, arpegii și tobe. Absolut superb. Partea negativă pe care am constatat-o este că sunetele de Mellotron sunt departe de cele originale sau de cele care se regăsesc în sintetizatoarele Nord Wave sau Kurzweil PC3. Oricum cine folosește sunete de Mellotron? Ce este un Mellotron?
Sunetele de pian și pian electric (Fender Rhodes, Wurlitzer, Yamaha DX, CP etc.) sunt absolut fantastice. Calitatea claviaturii ajută foarte mult la intensificarea senzației de interpretare.
Selecția sunetelor se poate face prin ecran în funcție de categorii, sau prin motorul de căutare după denumire.
Crearea sunetelor
În primul rând trebuie să ne familiarizăm cu arhitectura sintetizatorului.
Partea principală a sintetizatorului este PERFORMANCEul care este compus din 8 Părți. În mod implicit sintetizatorul funcționează în modul PERFORMANCE ceea ce creează puțină confuzie celor care sunt obișnuiți cu arhitectura sintetizatoarelor ROLAND, unde modul implicit de funcționare este modul PART.
La Montage, dacă selectăm un sunet de pian, selectăm de fapt un Performance de pian care poate fi (sau nu) format din până la 8 părți. Poate că pianul nu este cel mai bun exemplu dar la un sunet (performance) de gen Piano Pad sau Piano Strings pare evident. Vorbind de sunetul de pian, acestea sunt compuse din mai multe sampleuri, chiar și zgomotul de ciocănele al pianului sunt prezente ca element al sunetului.
Închipuiți-vă un sunet de Strings dinamic, care la o ușoară apăsare a clapelor are un atac lent (slow attack), la o apăsare mai tare are un atac mai scurt (fast attack), respectiv la o apăsare foarte tare se aude un Orchestral hit. Acest lucru se poate crea prin suprapunerea (layer) în modul Performance a 3 parts cu câte un sunet (Part 1: Slow attack strings, Part 2: Fast attack strings și Part 3: Orchestra Hit), dar fiecare part se configurează astfel încât să răspundă la diferite nivele de velocitate). Aceste Parts pot fi împărțite și de-a lungul claviaturii – split-.
Fiecare PART are propriul pachet de setări și efecte.
La Montage o parte (PART) este format din 8 ELEMENTS care pot fi și 8 samples, cu pachetul propriu de setări.
În modul FM-X, spre deosebire de celelalte sintetizatoare FM (Frequency Modulation), unde sinteza FM se realizează prin 4 (Yamaha Reface DX, Yamaha DX21, 27 etc) sau 6 operatori: (Yamaha DX 7, Korg Volca FM), la MONTAGE avem de-a face cu 8 operatori!!!!.
Se știe că sinteza FM este dătătoare de dureri de cap deoarece la Yamaha DX7, 21, 27 etc. practic lipsește interfața de editare, fiind necesar a se intra în meniuri obscure. Acest lucru a determinat că de la mijlocul anilor 80, de când sinteza FM a devenit accesibilă datorită erei digitale, s-au folosit în principal preseturile cu care au fost livrate synthurile. La Yamaha Reface deja s-a ajuns la demistificarea editării sunetelor FM, deoarece se oferă o interfață mai clară și fără prea multe meniuri.
Montage, deoarece are un touch screen relativ mare, sinteza FM devine mult mai ușoară și mai compleză. Practic se vede exact ce se întâmplă în motorul de sinteză. 8 operatori!!! Wow! Majoritatea sintetizatoarelor FM folosesc 4 operatori. Chiar și Yamaha Reface DX. Korg Volca FM însă este o reproducție a legendarului Yamaha DX 7.
Într-un PERFORMANCE pot fi combinate deci 8 sunete diferite, cu origini diferite (AWM2 – samples sau FM-X sau chiar sampleuri proprii) într-un ton complex. Performanceul poate conține și o parte de tobe, împreună cu arpegii foarte elaborate. Cele 8 părti pot fi suprapuse (layer) sau împărțite pe claviatură (split) sau unele suprapuse, altele împărțite pe claviatură în același timp. Asta înseamnă că pot fi create cel mult 8 splituri ceea ce poate fi suficient, dar sunt situații în care 8 splituri nu sunt îndestulătoare.
Poate la o interpretare aș vrea să folosesc diferite zgomote samplate (ticăit de ceas, pași, impact, cuvinte etc…) și încărcate în MONTAGE împreună cu un sunet de orgă sau pian etc… pe aceeași claviatură, fără să schimb patchuri.
În acest caz am la dispoziție doar 8 parți: Ticăitul de ceas se arondează la clapa C1 (Part1), pașii la D1 (Part 2), impactul la E1 (Part 3), cuvintele la F1 (Part 4), etc… + Sunetul de Orgă la clapele C2 – C6 (Part 8).
Pachetul de sunete MONTAGE – și așa imens – poate fi expandat prin încărcarea a unor pachete de samples de pe siteul Yamaha. Amintesc aici pachetul de sunete Bösendorfer Imperial Grand și Chick’s MARK V , Montage Expanded sau un pachet de sunete din legendarul Yamaha CS-80 și lista poate continua….
Sunt multe de scris despre acest instrument, cum ar fi arpegiatorul complex, sau motion sequencerul, care poate fi utilizat atât pentru a crea melodii, cât și pentru a schimba diferiți parametri ai sunetului, despre capacitatea de a înregistra secvențe midi dar și audio în Montage, sau capacitatea acestuia de a reda fișiere audio. De asemenea acesta poate fi utilizat împreună cu un DAW pe computer fără cablu audio, doar cu un cablu USB, deci MONTAGE se comportă ca și o interfață audio cu 32 canale mono sau 16 canale stereo la 44,1 kHz.
În concluzie, Montage 6 POATE fi configurat conform oricăror nevoi. Chiar și dacă este folosit într-un proiect tribut King Crimson sau Genesis, unde sunetul de Mellotron este indispensabil. Chiar dacă sunetele proprii de Mellotron din MONTAGE nu prea seamănă cu sunetul original, există posibilitatea de a folosi sunete de Mellotron ale utilizatorului ca și un sample pack.
Vezi ofertele noastre de Yamaha Montage aici